Kleinere bedrijven hebben moeite te overleven in slechte economische omstandigheden. Vaak hebben zij niet de middelen om de recessie uit te zitten. Deze bedrijven worden gedwongen om ingrijpende financiële maatregelen te nemen. Een van de beste manieren om geld te besparen en gelijkertijd de productiviteit te verhogen is het overstappen op communicatie via internet (VoIP bellen). In dit artikel wordt VoIP (Voice over IP) besproken als communicatiedienst voor het MKB. 

 

Het nieuwe communiceren, VoIP bellen

Ondernemingen stappen in deze tijden massaal over naar op internet gebaseerde (IP) communicatiesystemen. De techniek verandert en efficiëntere communicatie door een breed scala aan functionaliteiten kan simpelweg niet geëvenaard worden door traditionele (analoge) telefooncentrales. Daarnaast zijn de IP systemen eenvoudig te gebruiken en ze bieden een hoge mate van flexibiliteit.

 

VoIP telefonie biedt flexibiliteit

Het grootste voordeel van deze technologie is dat deze inspeelt op de behoefte van hedendaagse ondernemingen. Het aantal medewerkers wisselt sterk en medewerkers werken steeds minder op een vaste werkplek. Met IP telefonie heeft een bedrijf – ongeacht het aantal afdelingen of vestigingen – slechts één centrale nodig. Nieuwe locaties, toestellen en gebruikers kunnen eenvoudig zelf worden toegevoegd of verwijderd zonder nieuwe lijnen te leggen.

 

VoIP biedt grote besparingen

Natuurlijk, het grootste voordeel zijn de aanzienlijke besparingen. Bedrijven melden besparingen tot wel vijftig procent door internettelefonie. Ik ken klanten die het hebben over een terugverdientijd van enkele maanden. Niet alleen wordt er bespaard op apparatuur en belkosten; denk ook eens aan een centraal klantencontactcentrum, in plaats van een telefoniste op iedere vestiging.

Een ander groot voordeel van IP technologie is centralisatie. Onderhoud wordt gemakkelijk en daardoor goedkoper. Een traditionele telefooncentrale vereist voortdurende aandacht van dure technici op locatie. Een internet telefooncentrale wordt vaak op de hardware van de dienstverlener gehost, waardoor de klant geen onderhoudskosten heeft, maar wel geniet van functionele upgrades. Daarnaast kunnen werknemers efficiënter werken met een VoIP oplossing. Zo kunnen zij eenvoudig doorschakelen naar iedere gebruiker op het systeem, ongeacht zijn of haar locatie.

 

Tot slot

VoIP telefooncentrales kunnen kleine bedrijven absoluut helpen om slimmer en effectiever te werken. Het grootste voordeel zit hem voornamelijk in kostenbesparing (onderling gratis bellen en zeer goedkoop naar buiten bellen), maar ook in de verhoging van de productiviteit van werknemers (functionaliteiten die het werk allemaal net even wat makkelijker maken).
VoIP telefonie groeit snel in de zakelijke markt en de verwachting is dat het aantal zakelijke VoIP gebruikers nog sneller zal groeien de komende jaren.