Er zijn al veel bedrijven die de voordelen van VoIP telefonie ontdekt hebben, maar VoIP is nog lang niet zo gebruikelijk als in de consumentenmarkt. VoIP (het bellen via internet) is inmiddels al 15 jaar een volwassen en stabiele telefonie oplossing waarmee hoogwaardige communicatie georganiseerd kan worden, zowel intern tussen medewerkers, als ook extern tussen vestigingen en met klanten. Deze manier van communicatie heeft ontzettend veel voordelen ten opzichte van traditionele telefonie oplossingen. Waarom zou je overstappen naar VoIP? 

 

Waarom overstappen naar VoIP:

Wij hebben bij onze eigen klanten geïnventariseerd waarin zij overstappen naar VoIP telefonie. We zetten ze voor je op een rijtje:

 

1. Lagere kosten telefonie

 

Kosten voor het gebruik van het telefonie netwerk liggen gemiddeld 30% lager dan bij traditionele telefooncentrales. De belkosten kunnen tot 60% gereduceerd worden ten opzichte van een traditionele telefooncentrale.

 

2. Meer flexibiliteit

 

Bij ouderwetse telefooncentrales of telefonie via je internetprovider ben je vaak erg beperkt in de mogelijkheden. Bij hosted VoIP (de telefooncentrale in de cloud) kun je veel zaken naar wens instellen en je eigen bereikbaarheid flexibel inregelen.

 

3. Nieuwe handige functies

 

VoIP telefonie werkt in essentie hetzelfde als standaard telefonie, aangevuld met eenvoudig te gebruiken keuzemenu’s, wachtrijen, voicemail opties, openingstijden, inzage in belkosten en bereikbaarheidsinformatie tussen collega’s. VoIP telefonie is daardoor veel geavanceerder. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk voicemails automatisch naar je email-adres te sturen. Daarnaast hebben een aantal VoIP leveranciers een app voor op je smartphone waardoor je uit kunt bellen met het vaste bedrijfsnummer.

 

4. Gemak

 

Als je kiest voor een VoIP oplossing kun je jouw telefooncentrale beheren in de cloud. Je kunt dan online inloggen op jouw centrale en bepalen hoe je jouw zakelijke telefonie wilt inrichten of wijzigen.

 

5. Mobiliteit

 

Omdat VoIP telefonie gebruik maakt van een bestaande internetverbinding kunnen gebruikers op elke willekeurige locatie een vaste telefoon gebruiken, zonder extra kosten. Ongeacht vanuit welke plek de gebruikers inloggen lijkt het alsof ze vanuit uw eigen kantoor communiceren. Voorwaarde is wel een betrouwbare en snelle internetprovider. Hoe beter de verbinding, hoe meer gelijktijdige gesprekken er gevoerd kunnen worden.

 

6. 99,99% up-time

 

Continu wordt door de onze telefonie- en netwerkprofessionals de netwerkinfrastructuur en beveiliging in de gaten gehouden. Je beschikt altijd over de meest up-to-date versie van de software omdat nieuwe updates automatisch worden bijgewerkt. Je hoeft hier niks voor te doen.

 

7. Productiviteit van medewerkers

 

Medewerkers worden productiever door een betere bereikbaarheid en door slim gebruik te maken van keuzemenu’s. Hierdoor zorgt het keuzemenu er voor dat klanten direct op de juiste afdeling terecht komen en dat medewerkers minder vaak hoeven door te verbinden.

 

8. Schaalbaarheid

 

Als ander voordeel wordt de schaalbaarheid van het aantal gebruikers gezien. Wil je de flexibiliteit om het aantal gebruikers te verkleinen of vergroten? In de online omgeving van jouw telefooncentrale voeg je eenvoudig gebruikers toe of verwijder je deze.

 

Tot slot

Er zitten veel voordelen aan het gebruik van VoIP telefonie. Veel bedrijven behouden hun oude telefonie oplossing omdat zij de voordelen van andere telefonie oplossingen (zoals VoIP) niet kennen. Met dit artikel hoop ik je beter bekend gemaakt te hebben met VoIP telefonie en hoop ik dat je het meest uit jouw bedrijf haalt met de techniek van tegenwoordig!